Ana Sayfa Bilgi Bankası

5 Ocak 2011 Çarşamba

Uçak Sanayisi,Uçakların Deneme Uçuşları,Uçakların Seri Üretimi

Havacılığın ilk dönemlerinde bu işin öncüleri, uçakları küçük atölyelerde ya da evlerinin ar­ka bahçesindeki bir sundurmada yaparlardı. İlk uçak yapım şirketlerinde uçak yapımında kullanılan başlıca maddeler tahta ve keten be­ziydi. I. Dünya Savaşı sırasında, uçakların birçok parçası mobilya fabrikalarında yapıldı. Ama 1930'larda uçak yapımında alüminyum alaşımları kullanılmaya başlandı. II. Dünya Savaşı sırasında otomobil fabrikaları uçak üretimine yöneldiler. Uçak yapımında günü­müzde de alüminyum alaşımları çok kullanı­lır. Ama, paslanmaz çelik ve titan daha yük­sek bir dayanıklılık ve ısı direnci sağlar. Gü­nümüzde uçak yapımında, kompozit madde denen ve cam, grafit ya da bor liflerinden tü­retilen maddelerin kullanımı hızla yaygınlaş­maktadır.
Bir uçağın yapım süreci, tasarımının ilk ya­pıldığı andan, seri üretimine başlanana kadar geçen uzun bir ön evreyi kapsar. Aşılması ge­reken birçok aşama vardır ve hiçbir şey rast­lantıya bırakılmamalıdır. 1930'larda bir uça­ğın üretimine geçilmesi için gerekli ortalama süre iki üç yıldı. Modern uçaklar çok daha gelişkin ve karmaşık olduğundan, günümüzde çoğu kez bu süre bundan daha da uzun olabil­mektedir. Uçak yapım şirketlerinin hemen hepsi çok büyük kuruluşlardır ve genellikle hem askeri, hem de sivil uçak üretirler.
Yeni bir uçak yapımı için üreticinin yapacağı ilk iş bu yeni uçağı satın almayı düşünebile­cek kişilerle, konuyu ayrıntılı olarak tartış­maktır. Yapılacak uçağın nitelikleri üzerinde görüş birliğine varıldıktan sonra tasarımcılar uçağın ilk planını çizerler. Bunu izleyen aşa­ma, bu tasarıma göre bir dizi ölçekli modelin yapılmasıdır. Model uçaklar yardımıyla rüz­gâr tünelinde yapılan deneyler sonucunda gerçek boyutlardaki uçağın havadaki davranı­şına ilişkin bilgiler elde edilir. Bu deneyler uçağın bütününün modeliyle yapıldığı gibi, uçağı oluşturan kanat, gövde ve kuyruk gibi parçaların modelleriyle de ayrı ayrı yapılır. Eğer uçak ses üstü hızlarda uçacaksa, benzer deneyler ses üstü hızlı rüzgâr tünelinde ger­çekleştirilir.
Büyük bir uçak yapım şirketinin çizim bölü­münde yüzlerce kişi çalışır. Tek bir uçağın ta­sarımı için binlerce ayrı çizim gerekir. Günü­müzde bu çizimlerin tümü bilgisayarlarca ya­pılmaktadır. Eğer bütün deneyler olumlu so­nuç verirse, uçağın ilk örneğinin (prototip) yapımına geçilir. İlk örnek, deneme pilotları­nın yapacağı uçuşlarla uçağın uçuş sırasındaki durumunun belirlenmesine ve bu bilgilerin ışığında da gerekli düzeltme ve değişikliklerin yapılmasına olanak sağlayan, gerçek boyut­larda bir deneme uçağıdır.
İlk örnek yapımının birinci adımı, uçağın gerçek boyutlarda bir modelinin yapılarak, kullanım sırasında uçağa yerleştirilecek olan bütün aygıtlar, düzenekler ve donanım için yeterli yerin bulunduğunun doğrulanmasıdır. Daha sonra iniş takımlarını açıp kapayan, flapları hareket ettiren ve benzer sistemler denenir. Bunun ardından metal yapıyı oluştu­ran parçaların her biri, gerçek boyutlarında, bir dizi deneyden geçirilerek tasarımlarının ve yapıldıkları maddelerin uçuş sırasında karşıla­şacaktan çeşitli yüklere uygun olup olmadığı incelenir.
Bu deneyler parçaların dayanıklı çelik iske­letlere yerleştirilmesi, eğilme ve burulma yük­leri altında tutulması ve bu deneylerdeki dav­ranışlarının ölçülmesi yoluyla gerçekleştirilir. Bazı durumlarda bu deneyler tüm yapıya uy­gulanarak uçağın "yorulma ömrü", yani artık kullanılamayacak hale geleceği süre saptanır. Modern yolcu uçaklarının 30-40 yıllık yoğun bir uçuş süresi için yeterli dayanıklılıkta olma­sı gerekir.
Öte yandan motorlar ve donanımın bütün öbür parçalan da aynı duyarlılıkla tasarımlanıp deneyden geçirildikten sonra uçaktaki yerlerine yerleştirilir.
İlk örneğin ilk uçuşu gerçekleştirmesinin ar­dından deneme pilotları ve mühendisler için uzun bir deneme uçuşları dönemi başlar. De­neme uçağına yerleştirilen kayıt aygıtları ara­cılığıyla uçağa etkiyen gerilmeler, uçağın ya­kıt tüketimi, elektronik aygıtları, hızı ve ben­zeri konularda bilgiler elde edilir.
Deneme dönemi en az bir yıl sürer ve bu dönemde dünyanın en sıcak ve soğuk yerle­rinde uçuşlar gerçekleştirilir. Deneme uçuşla­rı sonunda edinilen büyük bilgi birikimi özgün tasarımda hangi parçaların biraz daha gelişti­rilmesi gerektiğini ortaya koyar.
Deneme uçuşları, yalnızca uçağın nitelikle­rini saptamakla kalmayıp uçağın uçuş güvenli­ğinin olup olmadığı konusunda hükümetin il­gili kuruluşlarına bilgi veren uzmanlarca da denetlenir. Uçak yeterince güvenliyse, uçağın yapıldığı ülkenin hükümeti uçağa bir "uçabilirlik" belgesi verir. Bu belgenin düzenli ara­lıklarla yenilenmesi gerekir.
Seri üretime geçilmeden önce, üretimde kul­lanılacak parçaların hızla yapılmasını sağlaya­cak özel takımlar ve kalıplar hazırlanır. Özel­likle kalıplar büyük önem taşır, çünkü bura­dan çıkacak parçanın istenen kesin boyutlarda ve biçimde olması gerekir. Örneğin, üze­rinde çok sayıda delik bulunması gereken bir parça, delme işlemi sırasında uygun konumda bulunacağı özel kalıba yerleştirilir ve çok uçlu bir matkapla bütün delikler aynı anda açılır. Parçaların montajında, bilgisayarlarla prog­ramlanmış sanayi robotları kullanılır.
Uçak "montaj hattında üretilir. Böylece uçakların birbiri ardına üretimi ve üretimde çalışanların da sürekli olarak uzmanı oldukla­rı işi yapmaları sağlanır. Bir uçaktaki işini bi­tiren bir teknisyen hiç zaman kaybetmeden bir sonraki uçağın üzerinde çalışmaya başlar.
Son dönemlerde yapılan uçakların çoğu, deneme uçuşları için bir ilk örnek yapılmadan doğrudan seri üretime girer. Deneme uçuşları montaj hattından çıkan ilk üç ya da dört uçak­la gerçekleştirilir. Yapılan tasarımın doğrulu­ğu bilgisayar kullanılarak önceden denetlen­diği için deneme uçuşlarından sonra tasarım­da çok az değişiklik yapmak yeterli olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder