OKUMA. Sözcükler ve işaretlerle kuşatılmış bir
dünyada yaşıyoruz. İster kitaplar ve gazeteler, ister araç ve gereçlerin
kullanım kılavuzları ya da reklamlardaki yazılar olsun, okumanın yaşamımızda
çok önemli bir yeri vardır. Okuyarak bilgimizi artırır ve yeni şeyler
öğreniriz. Okumanın taşıdığı bu önemden dolayı okullarda çocuklara, nasıl
okumak gerektiği yanında, okumaktan zevk almaları ve okuyarak bilgi edinmeleri
için neler yapabilecekleri de öğretilir. Her ne kadar okuma küçük yaşta
öğrenilirse de, küçükken okuma olanağı bulamayan bazı yetişkinler ileri yaşlarda
okuma öğrenme çabasına girişirler. Gelişmekte olan ülkelerde gençler okula giderken,
daha büyüklere de okuma yazma kursları açılır.
Ne
olduğunu bildiğimiz halde, okumayı betimlemek çok zordur. Okumak sözcüğü,
"birinin aklından geçeni okumak" ya da "canına okumak" gibi
farklı anlamlarda da kullanılabilir. Biz burada kitap, gazete, dergi,
televizyon ekranı gibi yerlerdeki yazıların okunmasından söz edeceğiz.
"Okuma"
çeşitli biçimlerde tanımlandığı için, bir öğretmen hangi tanımı benimsiyorsa
ona uygun bir yöntemle okuma öğretir. Seçilen yöntem okulda uygulanan okuma
programını, okunacak kitapların seçimini, dahası sorulan soruları bile etkiler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder